Een auto kopen op benzine of diesel: heeft dat nog zin?

De teerling is geworpen. Vanaf 2035 mogen er van Europa geen auto’s op klassieke brandstoffen meer worden verkocht. Daarmee valt definitief het doek over een technologie die meer dan een eeuw lang in onze mobiliteit voorzag. Loont het voor de consument nog om een model op benzine of diesel te kopen? Of ga je maar beter meteen voor je eerste elektrische auto?  

Het voordeel van de Europese beslissing is dat ze klare wijn schenkt: de stekker gaat uit de verbrandingsmotor en in de batterij-auto, definitief vanaf januari 2035. Dat schept voor de consument en de omgeving nog een overgangsperiode van 13 jaar om zich klaar te stomen.

Maar hoe pak je het als particulier aan als je vrij snel een nieuwe wagen moet kopen? De prijs van een batterijmodel kan stevig aantikken en de laadinfrastructuur staat nog niet helemaal op peil. En geraak je nog wel van die brandstofauto af, als je hem nadien wil verkopen? We tanken je even bij – nu dat nog kan – aan de hand van drie wijsheden. 

1. De belg neemt zijn auto gemiddeld 9,5 jaar in gebruik

Koop je vandaag een nieuwe wagen met een brandstofmotor, dan kan je hem dus nog ‘op’ rijden en hem begin volgend decennium wisselen voor een elektrische. Die zal beterkoop zijn door efficiëntere en goedkopere batterijen, terwijl de restwaarde van je oude auto een minder grote rol speelt na zo’n langere periode van gebruik.

Vlaanderen wil de verkoop van brandstofauto’s al in 2029 stoppen

Toch komt er nog druk van een andere kant. De Vlaamse regering wil namelijk de verkoop van modellen op benzine en diesel al vanaf 2029 verbieden, ofwel 6 jaar eerder dan de Europese Unie. Er hangt weliswaar een voorwaarde aan vast, namelijk dat tegen dan elektrische modellen niet duurder mogen zijn dan brandstofauto’s. De vraag is verder of het juridisch lukt voor een regio om vlugger in actie te treden dan Europa, maar het zou de overstap naar elektrisch rijden psychologisch zeker bespoedigen. Gelukkig geldt er geen verbod voor het rondrijden met brandstofauto’s.

Dat wordt wel zo in Wallonië. Vanaf volgend jaar verbant het gewest elk jaar een jongere Euronorm op zijn wegen, te beginnen met Euro 1 in 2023. Wallonië zal, in navolging van steden als Brussel, Gent en Antwerpen, één grote milieuzone worden. Eén lichtpuntje: nieuwe auto’s die aan de huidige Euronorm voldoen (Euro 6d Temp) zijn voorlopig helemaal vrijgesteld en voor oldtimers gelden uitzonderingen.

2. De deadline telt niet voor auto’s op de tweedehandsmarkt

De verkoopban gaat nergens op voor tweedehandsauto’s. Een belangrijke voetnoot, want het betekent dat de koper die vandaag een brandstofauto koopt morgen toch nog een afzetmarkt vindt die niet samenvalt met de schroothoop.

Bovendien belandt het gros van onze oudere wagens in het buitenland of op overzeese markten, waar de deadline pas voor 2040 wordt verwacht of er nog geen is. Deze afzetmarkten geven dus nog speling voor de doorverkoop.

3. Negen op de tien elektrische wagens gaat naar bedrijven

Omwille van fiscale voordelen en de weggevallen subsidies voor privérijders wordt de Belgische markt voor elektrische wagens momenteel gedragen door bedrijven. Toch verschijnen er kansen voor particulieren, want de automerken richten zich hoe langer hoe meer op toegankelijkere e-modellen.

Ook tweedehands e-wagens genieten belastingvoordelen

Stilaan tekent er zich ook een steeds ruimere occasiehandel voor elektrische auto’s af met interessantere prijzen. Goed nieuws: net als nieuwe exemplaren zijn ook gebruikte batterij-auto’s vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeerstaks in Vlaanderen. In Brussel en Wallonië betaal je de minimumbijdrages. Hou er wel rekening mee dat de eerste generaties van de elektrische wagen minder ver geraken met een volle batterij (zo’n 150 tot 250 kilometer). 

Dan maar meteen elektrisch?

Er valt vandaag nog altijd een lans te breken voor de aankoop van een nieuwe wagen met verbrandingsmotor. Want naast dat hogere prijskaartje wordt voor sommige automobilisten de overstap naar elektrisch rijden verder bemoeilijkt door laadperikelen. Stedelingen of appartementsbewoners hebben vaak weinig of geen toegang tot een laadpunt.

Het net sluit zich onverbiddelijk

Dat het net zich onverbiddelijk sluit – mits nog wat uitstel -, is desondanks de niet te negeren boodschap van Europa. Dus wie het financieel ziet zitten, een wissel op de toekomst durft te nemen of – niet in het minst – zijn zonnepanelen wil doen renderen, hoeft zich niet geremd te voelen: stap in en plug in.

Meer weten? Ga gerust eens langs bij een Crelan-agent in de buurt voor een simulatie van een voordelige autolening. Voor nieuwe elektrische wagens geldt een gunstiger tarief.

Met een autolening van Crelan zit je goed.
Verkozen tot ‘Beste van de Test’ Autolening nieuwe wagen door Test-Aankoop.

Meer lezen? Nieuwe mobiliteit zorgt voor nieuwe vragen. We lijsten de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden graag voor je op. Bekijk en leer bij, want koudwatervrees hebben voor elektrische auto’s? Dat is nergens voor nodig.

Kredietvorm: lening op afbetaling voor de aankoop van een nieuwe wagen. Kredietgever: CrelanCo C.V., Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Brussel.
Let op, geld lenen kost ook geld

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.