Welke brandstof kiezen: een auto kopen op benzine of diesel?

4 minuten leestijd

Overal wordt de auto met verbrandingsmotor in de ban geslagen. De Europese Unie heeft een verbod op de verkoop ervan goedgekeurd, de grootste steden van ons land gaan ze weren uit hun centra en Wallonië wil zelfs één grote lage-emissiezone (LEZ) worden. Houdt het dan nog steek om vandaag een auto op benzine of diesel te kopen? Of ga je als consument maar beter meteen voor je eerste elektrische auto?

Benzine en dieselmotoren: bijna verleden tijd

De beleidsmakers stellen zich onverbiddelijk op. Om de CO2-uitstoot terug te dringen en de luchtkwaliteit in de dichtbevolkte steden te verbeteren, moet de auto op diesel en benzine wijken voor modellen op elektriciteit. Is dat klare wijn of eerder nare azijn voor wie aan een nieuwe auto toe is?
Er is niet alleen de beslissing van de Europese Unie om vanaf 2035 de verkoop van auto’s op fossiele brandstoffen te verbieden, in steden als Gent en Antwerpen moeten álle dieselauto’s wegblijven uit het centrum vanaf 2031. In Brussel is dat zelfs al een jaartje vroeger. Voor benzinemodellen geldt het stedelijke verbod overal vanaf 2035.
Hybrides en plug-inhybrides, die deels op batterijhulp rekenen, ontsnappen de dans trouwens niet.
Wallonië start met zijn plan zichzelf tot één grote LEZ-zone om te vormen in januari 2025. De oudste en meest vervuilende auto’s zijn dan niet meer welkom in het Franstalige landsgedeelte, met daarna telkens een jongere emissienorm - de zogenaamde Euronorm - op de zwarte lijst.
Wie een nieuwe auto koopt, moet er dus rekening mee houden dat het net zich sluit rond de verbrandingsmotor.
Wat is dan de draagwijdte van deze maatregelen? En heeft het nog zin voor de consument om een auto op diesel of benzine te kopen? We tanken je even bij – nu dat nog kan – aan de hand van drie wijsheden.

1. De Belg rijdt gemiddeld 9,5 jaar met zijn auto

Koop je vandaag een nieuwe auto met een benzine- of dieselmotor, dan kan je hem dus nog ‘op’ rijden en hem rond 2030 inwisselen voor een elektrische. Ook al zijn die nu nog buiten bereik voor veel particulieren, de verwachting is dat elektrische wagens dan beterkoop zullen zijn door efficiëntere en goedkopere batterijen.

Vlaanderen wil de verkoop van benzine- en dieselwagens al in 2029 stoppen

Het einde van dit decennium wordt sowieso een keerpunt. Zo koestert Vlaanderen de wens om de verkoop van nieuwe modellen op benzine en diesel al vanaf 2029 te verbieden. Zes jaar eerder dan de Europese Unie, dus. Dat zou weliswaar gepaard gaan met de voorwaarde dat tegen dan elektrische modellen niet duurder mogen uitvallen dan benzine- of dieselauto’s. Belangrijk is dat het gaat om een verbod op de verkoop, dus niet voor het rondrijden met auto’s op benzine en diesel (buiten de al aangestipte stadscentra).
Er is ook een lichtpuntje bij de invoering van de LEZ-zone in Wallonië vanaf 2025. Nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor die aan de huidige Euronorm of de toekomstige voldoen (Euro 6d Temp en Euro 7) vallen helemaal buiten deze regeling. De nieuwe wagens die de consument vanaf vandaag in de etalage vindt, mogen er dus in de toekomst blijven rijden.

2. De deadline telt niet voor benzine- en dieselauto’s op de tweedehandsmarkt

De verkoopban gaat nergens op voor tweedehandsauto’s. Een doorslaggevende voetnoot, want het betekent dat er later toch een afzetmarkt overblijft voor wie nu een nieuwe auto koopt. Hoe lucratief die zal zijn, hangt af van de toekomstige prijsdalingen voor elektrische auto’s en het al dan niet succesvol uitrollen van de nodige laadinfrastructuur. Dat is voorlopig koffiedik kijken. Wel mogen we verwachten dat de markt voor gebruikte diesels zwaardere klappen zal krijgen dan die voor benzinemodellen.
Daarenboven belandt het gros van de oudere wagens buiten België zoals op overzeese markten. De verwachte deadlines voor fossiele brandstoffen liggen daar pas op 2040, terwijl sommige landen ze nog in steen moeten beitelen. In ieder geval, niet alle afzetmarkten zullen binnen tien jaar verdwenen zijn.

3. Een op de tien elektrische wagens gaat naar particulieren

Omwille van fiscale voordelen en de gestopte subsidies voor particulieren wordt de Belgische markt voor elektrische wagens vandaag bijna volledig gedragen door de bedrijfswereld. Toch verschijnen er kansen voor privé-eigenaars. De Europese automerken beginnen met toegankelijkere e-modellen af te dalen op de consumentenladder, terwijl nieuwe Chinese merken hun kans wagen met prijsbewustere batterij-auto’s.

Ook gebruikte e-wagens genieten belastingvoordelen

Stilaan tekent er zich ook een occasiehandel af voor elektrische auto’s die de prijsdrempel voor privé-eigenaars verder verlaagt. Goed nieuws: net als nieuwe exemplaren zijn in Vlaanderen ook gebruikte batterij-auto’s vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeerstaks. In Brussel en Wallonië betaal je de minimumbijdrages. Hou er wel rekening mee dat de eerste generaties van de elektrische wagen minder ver geraken met een volle batterij (zo’n 150 tot 250 kilometer).

Dan maar meteen een elektrische wagen?

Wie vandaag al een elektrische auto koopt, rijdt met het oog op de wetten van morgen zorgenvrij. Dus wie het financieel ziet zitten, een wissel op de toekomst wil nemen of aan het rendement van zijn zonnepanelen denkt, hoeft zich niet geremd te voelen: stap in en plug in.
Nieuwe mobiliteit zorgt voor nieuwe vragen. We lijsten de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden graag voor je op. Bekijk en leer bij, want koudwatervrees hebben voor elektrische auto’s? Dat is nergens voor nodig.

De bestemming is in zicht, maar de weg is nog lang

Een elektrisch wagenpark voor een breed publiek, ondersteund door genoeg laadinfrastructuur? De bestemming is in zicht, maar de weg is nog lang. Er valt daarom nog steeds iets te zeggen voor een nieuwe auto op verbrandingsmotor, met een voorkeur voor benzinemodellen omdat die langer worden toegelaten in steden.

Meer weten?

Ga gerust eens langs bij een Crelan-agent in de buurt voor een simulatie van een voordelige autolening.
Voor nieuwe elektrische wagens geldt een gunstiger tarief.

Kredietvorm: lening op afbetaling voor de aankoop van een nieuwe wagen.
Kredietgever: CrelanCo C.V., Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Brussel.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.