Hoeveel kost het laden van een elektrische auto nu écht?

Elektriciteit ‘tanken’ verloopt helemaal anders dan klassieke brandstof inslaan. Dat telt zeker voor de eindfactuur, want die is minder doorzichtig dan wat we gewoon zijn. En hoe zit het met de invloed van de stijgende energieprijzen?

Tankpistool vastzetten, teller zien lopen en wachten op de verlossende klik. Nadat je een diesel- of benzine-auto hebt getankt, weet je altijd meteen en héél precies hoeveel dunner je portefeuille is geworden.

Bij een elektrische auto verloopt zo’n vulbeurt helemaal anders. Aan publieke laadpalen kan je geen enkele informatie aflezen over de gehanteerde prijzen, die bij e-auto’s per kWh worden verrekend. Je komt het pas te weten als de eindfactuur in je digitale brievenbus wordt gedropt. Achteraf, dus.

Elektrische auto laden: minder poespas met een laadpas

De laadprocedure vraagt om een beetje voorbereiding. Het begint meestal met het kiezen van een laadpas. Die activeert niet alleen de paal met een simpele veegbeweging, maar hij bezorgt je ook een voordeliger tarief.

Hou er wel rekening mee dat elke leverancier van laadpasjes zijn eigen spelregels hanteert; soms zijn er transactiekosten mee gemoeid, soms niet. Bij de een loopt de afrekening via een abonnementsformule, bij de ander gaat het om een opstartkost per laadbeurt. En weer andere rekenen een toeslag aan bovenop het afgenomen stroomdebiet. De kwestie is om op voorhand even rond te neuzen in de voorwaarden van de pasjesboeren.

Elke leverancier van laadpasjes hanteert zo zijn eigen spelregels

Maar, er is een uitweg. In de meeste gevallen kan je ook via een app en een kredietkaart betalen. Zij het voor een meerkost van zo’n 10%. Toch kan dat interessant zijn. Als je bijvoorbeeld niet vaak onderweg laadt, wat bij e-auto’s zeker niet ongewoon is.

Wat kost het om je elektrische auto te laden?

De uitbater van het laadpasje is niet degene die de stroomprijs bepaalt. Dat doet de firma die eigenaar is van de laadpaal. Voor trage stations schommelen de prijzen tussen 0,35 en 0,39 cent per kWh, bij snelladers (via gelijkstroom) kan de kost oplopen tot 0,90 cent (een abonnement verzacht dat tarief). Een wijde vork, dus. Dat die laatste zoveel meer kost, heeft vooral te maken met de enorme infrastructurele investeringen die deze hoogperformante stations vragen.

Tot voor kort was de stekker thuis veruit de goedkoopste oplossing met prijzen tussen 0,25 en 0,30 cent per kWh. Dat is nog altijd zo voor wie een vast energiecontract heeft van voor het vierde kwartaal van 2021. Of voor wie stroom van zonnepanelen kan aftakken. Maar de sterke stijging van de elektriciteitsprijs doet zijn duit in het zakje – letterlijk.

Publiek laden kan goedkoper uitvallen. Een primeur.

Door de verdubbeling van die kost, sinds de start van het najaar in 2021, kan publiek laden goedkoper uitvallen. Een primeur. De reden is dat de uitbaters van deze stations langetermijncontracten uitoefenen, waardoor ze een stabielere en gunstigere prijs kunnen aanhouden.

Daarnaast hebben EV-rijders vaak de mogelijkheid om op het werk te laden. Of ze takken aan op een van de gratis laadpalen bij een warenhuis, terwijl ze boodschappen doen. Fluitje van een cent.

Als een diesel

Nu, het belet niet dat door de schaarste op de energiemarkt (lees hier wat er aan de hand is met de energieprijzen) de verbruikskosten van een elektrische auto aan het stijgen zijn. Voordien lagen deze de helft lager dan bij een vergelijkbare dieselwagen.

Stilaan komt de energiekost van een e-auto op gelijke hoogte met die van een dieselauto, ondanks dat ook de prijzen van fossiele brandstoffen een voelbaar duwtje hebben gekregen. Is een e-auto dan niet langer interessant? Toch wel, want onderhoud en herstelling zijn vaak tot de helft goedkoper.

Conclusie? Wie het slim aanpakt, kan nog altijd voordeliger laden dan tanken.

Ben je zelf al helemaal opgeladen voor de overstap naar een elektrische auto? Wil je weten hoe Crelan je op weg kan zetten? Kom hier alles te weten over onze gunstige financieringen.

Heb je nog andere vragen over elektrisch rijden? Bijvoorbeeld of deze wagen hetzelfde rijdt als een gewone auto en of je zonder tussentijds opladen wel op je bestemming geraakt: hier beantwoorden de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden.

Kredietvorm: lening op afbetaling voor de aankoop van een nieuwe wagen. Kredietgever: CrelanCo C.V., Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Brussel.
Let op, geld lenen kost ook geld

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.