Fraudeurs lichten bankklanten telefonisch op

16 februari 2021
Crelan Beleggersblog

Wij waarschuwen jullie voor fraudeurs die hun slachtoffers telefonisch opbellen met een nagebootst nummer van de helpdesk en zich uitgeven voor een bankbediende. Ze melden dat er dat er vreemde transacties op de rekening gebeuren en er veiligheidsproblemen zijn. Ze vragen de persoonlijke bankcodes op van de klant en plunderen zo de rekening van hun slachtoffer.

Tips om deze telefoonfraude te voorkomen

Er is maar één tip die echt werkt: wie een vraag krijgt om zijn of haar codes door te geven of om zijn of haar eigen geld over te schrijven naar een andere rekening moet beseffen: dit is fake. Een bank vraagt nooit naar bankcodes over de telefoon en zal ook nooit klanten opbellen met de vraag geld over te schrijven. Ook niet naar een zogezegd “veilige rekening”. Die rekening is in realiteit een rekening van een geldezel en wordt dus gebruikt om het geld van het slachtoffer door te sluizen naar de rekening van de fraudeurs.

Wie een dergelijke vraag krijgt, moet beseffen dat dit fake is en dat hij / zij dus opgelicht wordt.

Wie toch op de vraag van de fraudeurs is ingegaan, moet volgende stappen ondernemen:

1. Card Stop bellen op het nummer 070 344 344.
  2. Zo snel mogelijk de bank contacteren.
  3. Klacht indienen bij de politie.