Veilig online bankieren

Ga veilig online

Om veilig te bankieren via internet moet u beschikken over een computer, smartphone of tablet met recente software (operating systeem, firewall, antivirusprogramma,  internetbrowser) en van een beveiligde internetverbinding.

Wilt u met uw smartphone bankieren en is er geen veilige WiFI-verbinding beschikbaar, werk dan bij voorkeur via het mobiele datanetwerk.

Herken onveilige websites

Een beveiligde website herkent u als volgt:

  • Het webadres begint met “https”. De “s” staat voor “secure” en wil zeggen dat de gegevens versleuteld worden.
  • Het webadres wordt aangevuld met het symbool van een hangslot of sleuteltje.

Bij websites zonder "https" worden uw gegevens niet versleuteld. Die sites zijn dus sowieso onveilig. Geef daar dus nooit uw codes, persoonlijke en vertrouwelijke gegevens in.

Opgelet: fraudeurs zetten soms ook "https"-websites op. In dat geval worden uw gegevens versleuteld verzonden maar komen ze wel aan bij de fraudeur die er volledig kan over beschikken! Om helemaal safe te zijn, typt u dus altijd best zelf de juiste url in de browser.

Opgelet voor phishing: geef nooit uw geheime codes

Wees op uw hoede voor phishingmails. In deze mails doen fraudeurs zich voor als webshop, bank of overheidsinstelling. Zo proberen ze vertrouwelijke kaart- of aanloggegevens of uw pincode te pakken te krijgen. Deze verdachte mails zien er geloofwaardig en professioneel uit, maar zijn altijd vals.

U herkent een phishingmail aan:

  • het e-mailadres van de afzender
  • de onpersoonlijke aanspreking
  • het dwingende karakter, bijvoorbeeld door te dreigen met kosten of een blokkering
  • de link naar een website waarin u codes moet opgeven

Soms proberen criminelen u ook via de telefoon uw geheime codes te ontfutselen onder het voorwendsel van informaticaproblemen. Beëindig het telefoongesprek van zodra u onraad ruikt.

Crelan zal nooit naar uw persoonlijke toegangscodes vragen. Geef uw toegangscodes enkel binnen de beveiligde homebankingsessie die u zelf hebt opgestart.

In het filmpje op deze pagina leggen we uit hoe u fraudeurs geen kans geeft.

Uw digipass is strikt persoonlijk

Om veilig online te bankieren maakt u gebruik van de Crelan digipass. De digipass is een apparaatje dat unieke eenmalige codes genereert. De digipass is strikt persoonlijk.

Voordat u gebruik kunt maken van uw digipass, moet u er eerst een door uzelf gekozen geheime code op intoetsen. Om u aan te melden of om een transactie goed te keuren, volgt u gewoon de instructies op het scherm.

Wat te doen bij onregelmatigheden?

Indien u onregelmatigheden vaststelt bij het online bankieren:

  • Stop en neem onmiddellijk contact op met de service desk van Crelan op het nummer 02 558 78 88:
    • maandag tot donderdag van 8.30 tot 16.30
      vrijdag van 8.30 tot 16.00
      (uitgenomen op feestdagen en banksluitingsdagen)
    of via een e-mail aan mycrelan@crelan.be.
  • Blokkeer in noodgevallen zelf uw abonnement door 5 keer een foute aanlogcode in te geven.
  • Blokkeer ook onmiddellijk uw kaart via card stop (078/170.170).

Indien u een verdachte mail ontvangt, verwijder die dan onmiddellijk. Klik niet op links en open geen bijlages als u de afzender niet vertrouwt. U mag de mail wel doorsturen naar phishing@crelan.be.

cardstop

Card Stop

Als u een vermoeden hebt dat de gegevens van uw bankkaart of Visa-kaart gekend zijn door derden, laat dan uw kaart blokkeren via Card Stop op het nummer 078 170 170. Card Stop is 7 dagen op 7, 24 uur per dag bereikbaar. Card stop vraagt steeds naar uw rekeningnummer. Hou uw rekeningnummer bij de hand wanneer u naar Card Stop belt.