Inladen van Crelan CODA’s

Problemen bij het inladen van Crelan CODA’s?

U ontvangt CODA's van Crelan met een repetitieve nummering en u kunt ze niet in uw boekhoudsoftware importeren?

De nummering van het bestand is gebaseerd op de uitgifte van de papieren uittreksels. De periodiciteit is in dit geval niet dagelijks.

Er wordt gedurende een bepaalde periode (week, maand) hetzelfde periode-nummer gebruikt als voor de papieren uittreksels. De codabestanden worden weliswaar dagelijks geleverd. Het periodenummer wordt dan aangevuld met een dag-nummer. Dus het coda-formaat is: periodenummer-dagnummer bijv.: 1-1, 1-2, 1-3 tot 1-31 als de periodiciteit van de rekeninguittreksels op maandelijks staat.

De periodiciteit van de papieren uittreksels wordt gekozen door de klant bij Crelan. Het is de klant die dit kan wijzigen.

Als accountant hebt u twee mogelijke oplossingen:

  • 1. Als u problemen ondervindt bij het verwerken van de bestanden in uw boekhoudpakket, dan kunt u de verkoper van uw software contacteren. De meerderheid van de boekhoudsoftwares kunnen dit probleem behandelen.
  • 2. Vraag uw klant om de periodiciteit te wijzigen, zodat ook de papieren uittreksels elke dag een nieuw nummer krijgen. Dit kan hij/zij rechtstreeks aanvragen via zijn/haar bankagentschap. Het agentschap dient daarop de aanpassing aan te vragen bij de hoofdzetel via: electronicbanking@crelan.be.
    Opgelet, als de klant papieren rekeninguittreksels verkiest en zijn frequentie naar dagelijks verhoogt, zijn daar kosten aan verbonden. Digitale uittreksels zijn gratis en worden 10 jaar bijgehouden.