Zoveel kost een autovakantie in 2022

4 minuten leestijd

Ook dit jaar is de autovakantie weer dé grote favoriet tijdens de zomermaanden. Maar hoeveel kost dat, nu de brandstofprijzen op recordhoogtes staan? We trekken naar drie Europese bestemmingen en rekenen het voor je uit.

Alle signalen wijzen in dezelfde richting. Na de jaren van staycations door corona vertrekken de Belgen deze zomer weer massaal op vakantie. En dat doen ze bij voorkeur met de auto, zeker nu blijkt dat de vliegmaatschappijen nog altijd lood in de vleugels dragen en de prijzen van huurauto’s door het dak gaan.

Dan maar zelf rijden? Ja, maar met de historisch hoge brandstofprijzen doe je er goed aan vooraf te becijferen hoe diep je op het einde van zo’n autovakantie in je portemonnee moet tasten. Want een verwittigd reiziger, keert niet platzak terug.

Op autovakantie: 3 bestemmingen

We nemen de proef op de som en rekenen voor wat een autovakantie kost naar Saint-Tropez, Kopenhagen en Praag. Omdat er vorig jaar – historisch! – voor het eerst meer auto’s op benzine dan diesel rondreden in België, nemen we die eerste als toetssteen. Daarbij gaan we uit van een gezinswagen, gepakt en gezakt, met een verbruik van 7,5 liter per 100 kilometer. De brandstofprijs (geldig op 24/06) is telkens een gemiddelde van alle te doorkruisen landen

1. Brussel-Saint-Tropez: 520 euro

Veruit de meeste Belgen kiezen traditioneel voor Frankrijk als vakantiebestemming. Wie wil genieten van zon, zee en strand aan de Mediterranée, moet rekenen op een stevige rit van 1.130 kilometer – dik elf uur rijden dus – en een kostprijs van meer dan 500 euro met een benzinewagen. Onze route loopt via Reims en dan via de Route du Soleil naar het Zuiden. Een gulzige hap uit het reisbudget gaat naar de péages, goed voor een totaalkost van 156 euro over het hele traject. Tank je diesel, dan geef je onderweg 60 euro minder uit.

Onderweg een Franse stad bezoeken? Dan heb je misschien een milieuvignet nodig.

Wie de tolwegen wil vermijden, kijkt aan tegen een enkele reis die zomaar eventjes acht uur langer duurt. In Luxemburg tanken, waar de brandstofprijs tien cent lager ligt dan in België, levert niet het grote voordeel op. Zeker niet omdat deze route door de Nederlandse instroom erg druk kan zijn.

Reizigers zonder haast, maar met een gezonde nieuwsgierigheid naar de steden Reims, Nice of Lyon houden er best rekening mee dat zo’n stadsbezoek extra kost. Zoals in wel meerdere Europese steden is om het stadscentrum binnen te mogen een milieuvignet (Crit’Air: 4,5 euro) verplicht, dat je best op voorhand bestelt. Want let op: buitenlanders ontsnappen niet aan die plicht, en de boetes schommelen tussen 68 en 135 euro.

2. Brussel-Kopenhagen: 406 euro

Een bestemming voor meerwaardezoekers? Misschien. Maar als één van de modernste steden van Europa heeft Kopenhagen veel meer te bieden dan een kleine zeemeermin in de haven en hotdogs als streetfood. Bijkomend voordeel: op weg ernaartoe moet je in Duitsland geen tol betalen. Strategisch tanken valt wel aan te bevelen, want ter plekke rekenen de Denen stevig door aan de pomp. Voor een liter diesel betaal je 2,4 euro.

De angel zit in de ferry tussen Duitsland en Denemarken.

Helaas moet je voor de snelste weg naar het Noorden inschepen op een ferry in het Duitse Puttgarden. En daar zit de angel. Een retourticket kost al gauw 195 euro, maar met een totale reiskost van 489 euro blijft deze eindafrekening onder de prijs van de trip naar Saint-Tropez. Het goedkoopste en bovenvermelde budget slaat op de optie om via Jutland rond te rijden, een omweg van een uur, maar ook dan moet er voor de oversteek naar Zeeland betaald worden: 68 euro heen en terug voor de Storebæltsbron, de 18 kilometer lange brug waarover het Tour de France-peloton passeerde tijdens de passage door Denemarken.

3. Brussel-Praag: 270 euro

Graag naar Praag? Daar valt zeker iets voor te zeggen. Met een reistijd onder negen uur is het uit dit rijtje de bestemming die het dichtstbij ligt en ook het goedkoopst is. De autoreis kost ongeveer de helft van de trip naar het zuiden van Frankrijk.

Richting Praag is het verschil tussen een auto op diesel of benzine het kleinst.

De kosten worden gedrukt omdat het volledige traject tolvrij is én omdat Praag geen milieutaks heft. Doordat een flink stuk van de rit door Duitsland loopt, is het verschil tussen een auto op benzine en diesel bovendien het kleinst (34 euro). Bij onze oosterburen is diesel namelijk de duurdere van de twee. Goed, Praag heeft geen strand, maar wel een rivier met charmante kaaien…   

Tip voor je autovakantie: tem je rechtervoet

De gestegen brandstofprijzen hebben wel degelijk een stevige invloed op het kostenplaatje van de immer populaire autovakantie. Maar deel je dat bedrag door het aantal gezinsleden aan boord, dan blijft het nog altijd de meest toegankelijke manier van reizen. Weet ook dat je rechtervoet doorslaggevend is voor de verbruikskost. Met deze tips leer je spaarzamer rijden.

Denk er tenslotte ook aan dat een autovakantie verborgen kosten met zich meebrengt. Wil je het risico op pech beperken, dan laat je de auto best vooraf controleren bij een garagist. En misschien moet je ook een dakkoffer en een fietsenrek aanschaffen. Hoe je de kids onderweg zoet houdt, lees je in deze blog.

Wil je weten hoe Crelan de gemoedsrust van jouw vakantie kan ondersteunen met een reisverzekering? Dat lees je hier.

Of is het tijd voor een nieuwe wagen?

Kredietvorm: lening op afbetaling voor de aankoop van een nieuwe wagen.
Kredietgever: CrelanCo C.V., Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Brussel.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.