Crelan mobile: kinderspel voor uw tieners!

3 minuten leestijd

Het is zover. Uw kind wordt elke dag een beetje zelfstandiger. Ook als het om geld gaat. U leerde uw kind al een bescheiden zakgeld te beheren. Nu is uw kind klaar om eigen inkomsten en uitgaven online te beheren met de Crelan Mobile-app. Een kleine handleiding voor de niet zo onwetende generatie!

Hoe geef ik mijn kind toegang tot de applicatie?

  1. Ga langs bij uw agentschap om uw online banking-contract te tekenen. U ontvangt dan een digipass en een paar dagen later een brief met uw gebruikersidentificatie en activeringscode.
  2. Maak voor uw tiener een profiel aan in myCrelan. Het is gratis!
  3. Download de Crelan Mobile-app in Google Play of Apple Store.
  4. Open Crelan Mobile en volg dan deze stappen:
    • Klik op Profiel aanmaken voor uw kind.
    • Geef zijn/haar gebruikersidentificatie en het serienummer van zijn/haar digipass in.
    • Geef de code in die verschijnt op de digipass. Raadpleeg de handleiding van uw digipass.
    • Vraag uw tiener om een mobiele PIN-code te kiezen. Die moet hij/zij goed onthouden want hij/zij heeft die nodig om in te loggen op Crelan Mobile en om zijn/haar transacties te valideren.
    • Doorloop de verschillende schermen van de demo. Daarna kunt u Crelan Mobile gebruiken.

Ziezo, uw tiener is klaar om zijn/haar financiën online te regelen!
U kunt maar beter in de buurt blijven, voor het geval dat 😊...

Download Crelan Mobile via de App Store of Google Play

Hoe de online app van uw kind beheren?

Via myCrelan kunt u de rekening van uw tiener in de gaten te houden en in instellingen limieten ingeven  voor zijn/haar mobiele transacties.

Vanaf 10 jaar kan uw kind ook banktransacties uitvoeren via zijn of haar myCrelan-rekening. Tot 18 jaar is de toestemming van de ouders of voogd vereist.

Wat kunt u controleren op de app van uw tiener?

Uiteraard behoudt u via myCrelan de controle over alle transacties op de rekening van uw kind. Zo kunt u de rekening raadplegen (saldo, transacties) of de uitgavenlimiet wijzigen. U kunt al deze parameters aanpassen op uw Profielpagina in myCrelan.

Wat kan mijn tiener doen met Crelan Mobile?

Keuze zat! Uw kind kan:

  • betalingen uitvoeren en online kopen;
  • voor vrienden: betaalverzoeken via WhatsApp of e-mail regelen. Uw kind heeft immers via Crelan Mobile rechtstreeks toegang tot de applicatie Payconiq-by-Bancontact;
  • het saldo en de bewegingen van zijn rekening raadplegen;
  • zijn bankkaart beheren: de uitgavenlimiet wijzigen, de bankkaart activeren voor een gebruik buiten Europa, de PIN-code opnieuw instellen als de kaart na 3 onjuiste codes is geblokkeerd;
  • Europese overschrijvingen uitvoeren;
  • de geplande overschrijvingen in de betaalagenda beheren;
  •  berichten lezen;
  • het dichtstbijzijnde Crelan-kantoor vinden en contact opnemen via telefoon of e-mail.

Wat doen als mijn kind zijn app blokkeert?

Geen paniek! U kan terecht bij:

  • uw Crelan-kantoor;
  • de Service Desk van Crelan op het nummer 02 558 78 88:
    • van maandag tot donderdag van  8.30 tot 16.30
    • vrijdag van 8.30 tot 16.00
    • uitgezonderd brug- en feestdagen.

Oplichters zijn dol op het geld van uw kinderen!

Dit is geen spel meer. De oplichters maken jacht op het internet en er gaat geen dag voorbij zonder dat een van hen erin slaagt de bankgegevens van klanten te bemachtigen. Ook van onze jonge klanten.

Vier tips voor de gemoedsrust van u en uw kind:

  1. Bescherm uw digitale inloggegevens, ze zijn van u en van niemand anders!
  2. Crelan zal u nooit om uw geheime codes vragen of vragen om een transactie uit te voeren.
  3. Pas op voor valse sites en e-mails die erg lijken op die van Crelan.
  4. Neem bij twijfel contact op met uw agent. Stuur verdachte e-mails naar phishing@crelan.be.

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.