Eerste hulp bij phishing en online fraude

Vermoeden van phishing of fraude?

  • Phishing
    Heeft u het vermoeden een phishingbericht ontvangen te hebben?
    Gelieve dit bericht door te sturen naar [email protected].
    Uw e-mail wordt op de eerstvolgende werkdag in behandeling genomen door de betrokken dienst.
  • Fraude
    Bent u het slachtoffer van fraude en heeft u dringend hulp?
    Contacteer dan Crelan Fraudestop op 02/555 92 00 (24/7 bereikbaar voor Crelan-klanten).
    Opgelet: onze fraudespecialisten kunnen u enkel helpen bij fraude.

Slachtoffer van fraude: wat kan u zelf al doen?

Nummer 1

Bel Card Stop op 078 170 170

om uw debet- of kredietkaart te blokkeren indien u vreest dat iemand over uw kaartgegevens beschikt.

Nummer 2

Ga naar myCrelan en verifieer:

  • uw abonnementen
    Ga naar profiel> beheer contracten. Kijk na of er een nieuw Crelan Mobile abonnement is toegevoegd. Klik op het icoontje (vuilbakje) om het Crelan Mobile abonnement te verwijderen indien u dit niet zelf heeft aangemaakt.
  • uw daglimieten
    Ga naar profiel> beheer limieten. Zet uw daglimieten op nul.
  • uw transacties
    Ga naar de transactiehistoriek van uw rekeningen en controleer grondig de reeds uitgevoerde transacties alsook de nog geplande transacties. Ga ook naar “betalen” en kijk na of er nog te tekenen overschrijvingen zijn en/of er geen nieuwe doorlopende opdrachten zijn aangemaakt.
  • neem een schermafdruk van de frauduleuze transacties
    Doe aangifte bij de politie. Stuur uw PV door naar uw bankagent.
  • verwijder de geplande frauduleuze transacties
    Verwijder ook uw doorlopende opdrachten.