Bankkaart-phishing waarbij fraudeurs vragen uw bankkaart én pincode op te sturen

Hoe u de fraudeurs te slim af bent? Dat ontdekt u hier.

Hoe werkt bankkaart-phishing?

Via e-mail, telefoon, sms of per brief vragen de fraudeurs in naam Crelan om uw bankkaart per post naar een bepaald adres te sturen omdat uw bankkaart zogezegd moet worden vervangen. Ze beweren dat er binnenkort een nieuwe kaart wordt opgestuurd.

Bij de brief zit een invulformulier. Op dit formulier vragen ze om:

  • Uw naam en telefoonnummer
  • Uw kaartgegevens
  • Uw persoonlijke pincode

Ook vragen ze soms om uw huidige bankkaart midden door te knippen alvorens ze op te sturen, om je zo een vals gevoel van veiligheid te geven.  Opgelet! Een bankkaart is pas onbruikbaar wanneer de chip wordt doorgeknipt.

Ook kan het zijn dat u online wordt gecontacteerd, dan sturen de fraudeurs een link naar een onveilige website, en wordt gevraagd om uw pincode in te geven, en uw bankkaart op te sturen met de post.

Zo hebben de criminelen in één klap dus uw kaart en uw codes. Het is belangrijk om te onthouden: wij zullen u nooit vragen om de pincodes uw bankkaarten. Wij zullen ook nooit vragen om uw bankkaart op te sturen.

Wees op uw hoede wanneer iemand u met dergelijk voorstel contacteert. Ga hier nooit op in.

Hoe uzelf beschermen tegen bankaart-phishing?

Enkele belangrijke tips mee om uzelf te beschermen tegen deze fraudevorm:

  • Geloof niet zomaar elke mail, sms of brief die u ontvangt
  • Stuur uw bankkaart nooit op met de post.
  • Houd de codes die u aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als je pincode van uw bankkaart. Deze zijn strikt persoonlijk wij zullen deze ook nooit vragen. Ook niet per e-mail, sms, telefoon of per brief.
  • Is uw bankkaart niet meer in gebruik? Knip dan de chip doormidden! Zo bent u zeker dat de kaart niet meer bruikbaar is.

Iets verdacht opgemerkt?

Een sms, e-mail of brief ontvangen waarvan u vermoedt dat het phishing is? Wees op uw hoede en meld dit aan uw agent. Stuur het phishing bericht door, en verwijder het daarna.

Toch slachtoffer?

Bent u in een moment van onoplettendheid toch in de val gelopen, dan onderneemt u best volgende

stappen:

  • Bel Card Stop op 070 344 344 om je kaart te blokkeren.
  • Breng uw agent op de hoogte .
  • Verzamel alle gegevens om de feiten en de geleden schade te bewijzen.
  • Doe meteen aangifte bij de politie.