Wat zijn de voorwaarden om myCrelan te kunnen gebruiken? U moet minstens 10 jaar oud zijn en titularis/gemachtigde zijn van minstens één rekening om via myCrelan digitaal te kunnen bankieren. Tot de 16de verjaardag is toestemming van de ouders of wettelijke vertegenwoordiger nodig en moet een van de ouders al klant zijn bij Crelan.
Hoe kan ik Crelan Mobile installeren en myCrelan gebruiken? Download de Crelan Mobile-app uit de Google Play Store of App Store en registreer u met itsme®. Ga daarna naar www.crelan.be en kies voor ‘Aanmelden’ rechts bovenaan. Opgelet: u moet wel al als klant bij Crelan geregistreerd zijn.
Wat moet ik doen als ik een nieuwe digipass krijg? Bestaande klant/digitaal gebruiker Had u al een profiel aangemaakt om u aan te melden in myCrelan, dan is uw vorige digipass opgeslagen in uw computer: om u met uw nieuwe digipass aan te melden moet u eerst het profiel dat opgeslagen is op uw pc deleten en uw profiel opnieuw aanmaken na ontvangst van een nieuwe activatiebrief.Nieuwe klant/digitaal gebruiker Onder het punt ‘Hoe activeer ik mijn digipass’ vindt u de nodige instructies om voor het eerst met uw digipass aan te loggen.
Mijn digipass is niet tijdig geactiveerd, wat moet ik doen? Indien u de digipass niet tijdig geactiveerd hebt, is uw digitaal profiel geblokkeerd en moet u contact opnemen met uw Crelan-agent. Die zal voor u een nieuwe activatiebrief met paswoord genereren die u enkele dagen later met per post krijgt. U kunt dezelfde digipass blijven gebruiken, u moet hem enkel nog deblokkeren zodra u de nieuwe activeringsbrief ontvangt.
Welke foutmeldingen kan ik krijgen op mijn digipass en wat kan ik eraan doen? ‘Fail’: dit komt voor indien u uw pincode niet meer weet. Wat u dan kunt doen is de digipass blokkeren. Hoe? U moet dan vijf maal de foute pincode ingeven. Daarna krijgt u ‘LOCK PIN’ en met deze code kan uw Crelan-agent u nieuwe activatiecodes bezorgen.‘De gescande QR code is niet correct’: u hebt de activatie van de digipass niet afgewerkt (paarse knop op het einde) en u moet dus opnieuw beginnen.‘Deze digipass is al geactiveerd, wilt u deze digipass opnieuw activeren?’: deze foutmelding komt voor na een blokkering van de digipass, als u een nieuw profiel aanmaakt. U kunt dan best bevestigen en de digipass opnieuw activeren.‘Deze digipass is nog niet geactiveerd’: u moet de activatie herbeginnen.‘De QR code kan niet worden gelezen’: dit probleem doet zich voor indien u bij activatie niet 3 keer bevestigd hebt op de digipass zelf alvorens op de finale paarse knop te drukken. Begin dan best opnieuw. Als dat niet lukt, contacteer dan uw agent om een nieuwe brief met activeringscodes aan te vragen.
Kan ik een extra digipass aanvragen? Aan elk myCrelan-abonnement is slechts één digipass gekoppeld. Het is dus niet mogelijk om een tweede aan te vragen.
Mijn digipass is geblokkeerd, hoe kan ik die deblokkeren? Indien u 5 keer de verkeerde pincode hebt ingevoerd op uw digipass, wordt die geblokkeerd en verschijnt er een code op het scherm: neem dan contact op met uw Crelan-agent en geef hem die code door. Hij doet dan het nodige en u ontvangt een paar dagen later een brief met de deblokkeringscode en de te volgen procedure om een nieuwe pincode te kiezen. Daarna kunt u uw digipass deblokkeren.Opgelet: bij deze digipass kiest u opnieuw een code van 4 cijfers, bij deze digipass een code van 6 cijfers.
Kan ik de batterijen van mijn digipass vervangen? Van dit model kunnen de batterijen niet vervangen worden. Bezorg hem weer aan uw Crelan-kantoor, u krijgt dan als vervanging het nieuwere model met scanfunctie. U ontvangt ook een brief met nieuwe activeringscodes. Op myCrelan moet u dan ook een nieuw profiel aanmaken (zie punt ‘Wat moet ik doen als ik een nieuwe digipass krijg?’ hierboven). Bij dit nieuwe model met scanfunctie kunt u zelf de batterijen vervangen door batterijen van het type AAA.
Hoe meld ik me voor de eerste keer aan in myCrelan? U kunt zich een eerste keer aanmelden in myCrelan met Crelan Sign via de Crelan Mobile-app. Indien u een digipass hebt ontvangen, kunt u zich aan de hand daarvan registreren. Daarvoor hebt u ook de activatiecodes nodig die u enkele dagen later per brief krijgt toegestuurd. Let op: als u Crelan Sign wilt gebruiken, moet u eerst uw digipass activeren aan de hand van de activatiecodes in de brief. Registreer u daarom zo snel mogelijk wanneer u de brief ontvangt.
Waarom is mijn profiel plots verwijderd? Bepaalde veiligheidsinstellingen en/of antiviruspakketten op de pc/laptop/tablet kunnen uw profiel automatisch verwijderen. In dat geval kunt u uw profiel eenvoudig opnieuw aanmaken door de stappen te volgen. Had u een foto toegevoegd? Dan verschijnt die automatisch opnieuw.
Kan ik mijn profiel opslaan? U kunt kiezen:ofwel klikt u op ‘Nieuw profiel aanmaken’ en volgt u de stappen om u aan te melden. Uw profiel wordt dan bewaard op de pc/laptop/tablet. Gaat u nadien aan de slag op een andere pc/laptop of tablet, Let dan op, want dan moet opnieuw een profiel aanmaken en u aanmelden.indien u het profiel niet wilt opslaan, kiest u de optie 'Klik hier als u wilt aanmelden zonder dat uw identificatiegegevens bewaard blijven’. Dit doet u bijvoorbeeld wanneer u myCrelan wilt gebruiken een pc/tablet/laptop die niet van u is, bijvoorbeeld op een openbare plaats (bibliotheek, werk, in een hotel …). Dan worden de gegevens van uw digipass en van uw gebruikersidentificatie niet bewaard en zijn ze niet zichtbaar voor derden die na u de pc/laptop/tablet gebruiken.
Kan ik als myCrelan-klant ook gebruik maken van de Crelan Mobile-app? Hebt u al een myCrelan-abonnement? Dan kunt u op uw smartphone de Crelan Mobile-app installeren. Als u een digipass hebt, kunt u een profiel aanmaken op de Crelan Mobile-app. U hebt daarvoor uw gebruikerscode en uw digipass nodig. U kunt zich ook registreren aan de hand van itsme®. Opgelet: u kunt de mobiele app niet installeren als u enkel een myCrelan Pro abonnement hebt. De mobiele app werkt enkel samen met de versie van myCrelan voor particulieren. Contacteer uw agent indien u ook graag een myCrelan-abonnement voor particulieren wilt.
Hoe werkt Crelan Sign? Met Crelan Sign hebt u geen digipass nodig, het is een virtuele digipass op het aanmeldscherm van de Crelan Mobile-app waarmee u transacties kunt ondertekenen en bevestigen. Kies in myCrelan voor aanmelden via 'Crelan Sign'. Op het scherm verschijnt een QR-code in kleur, die u via Crelan Sign met uw smartphone kunt inscannen. Bevestig met uw mobiele pin (6 cijfers), vingerafdruk of gezichtsherkenning.
In welke talen zijn myCrelan en Crelan Mobile beschikbaar? Onze digitale bankapplicaties zijn beschikbaar in het Nederlands en in het Frans.
Hoe lang blijft een sessie actief in myCrelan als ik geen verrichtingen meer doe en me niet afmeld? Na 5 minuten krijgt u een pop-up met de vraag of u aangemeld wilt blijven. Indien u niet reageert binnen de minuut, wordt u automatisch afgemeld.
Kan ik als ouder het abonnement van mijn kind beheren? Als ouder hebt u een aantal mogelijkheden om het abonnement van uw kind vanaf 10 jaar tot 18 jaar te beheren. Zo kunt u zowel via myCrelan als via Crelan Mobile de limieten voor uw kind instellen. In myCrelan kunt u bovendien ook het profiel van uw kind beheren, rekeningen (on)zichtbaar zetten en contactgegevens aanpassen onder ‘Beheer profiel’.
Hoe ver in de tijd kan ik mijn rekeninghistoriek raadplegen? Op het detail van de rekeninghistoriek kunt u gegevens van de rekening raadplegen van de laatste 2 jaar. Het kleine vergrootglas net boven uw transactiehistoriek is een geavanceerde zoekfunctie waarmee u de mogelijkheid hebt om uitgebreider te zoeken. Met deze functie kunt u tot 10 jaar terug in uw historiek verrichtingen opzoeken. Uw rekeninguittreksels kunt u ook raadplagen tot 10 jaar terug. Ex-AXA Bank-klanten kunnen opzoeken tot begin 2022.
Kan ik een rekening van een andere bank toevoegen binnen myCrelan en/of Crelan Mobile? Ja, dat is mogelijk via het dashboard in MyCrelan, onder zichtrekeningen, via de knop ‘Rekening andere bank toevoegen’. In de Crelan Mobile-app klikt u op ‘alle rekeningen’ rechts bovenaan en daarna op ‘nieuw’ waarna u een betaalrekening van een andere bank kunt toevoegen. Deze goedkeuring blijft gedurende 90 dagen geldig en zal dan moeten worden hernieuwd. In myCrelan kunt u nagaan hoe lang uw goedkeuring nog geldig blijft.
Welke elektronische documenten kan ik raadplegen? Documenten die in het agentschap of in de online banktoepassingen elektronisch via itsme® werden ondertekendAttesten voor woonkredietenAttesten voor pensioensparenAndere briefwisseling, beursorders …Berichten over wijziging van uw contactgegevens of een registratie op een nieuw toestelDocumenten naar aanleiding van een adviesgesprek over beleggingen.
Kan ik stortingen uitvoeren op mijn pensioenspaarrekening? Momenteel is deze functionaliteit niet voorzien in myCrelan of de Crelan Mobile-app. U kunt wel de stand van uw pensioenspaarrekening raadplegen. Voor bijkomende stortingen neemt u contact op met uw Crelan-kantoor. U kunt wel een gewone overschrijving uitvoeren vanaf uw Crelan-rekening naar de pensioenspaarrekening.
Hoe kan ik een instantoverschrijving ingeven en kan ik elke rekening hiervoor gebruiken? U kunt kiezen voor een instantoverschrijving door de knop ‘Instantoverschrijving’ aan te duiden in het overschrijvingsformulier. Een instantoverschrijving kunt u uitvoeren vanaf al uw zichtrekeningen, zonder onderscheid.Opgepast! Instantoverschrijvingen zijn niet mogelijk naar:landen buiten Europa (buiten de SEPA-zone);banken die geen instantoverschrijvingen ondersteunen;een rekening die niet compatibel is met instantoverschrijvingen;een bank die niet in orde is met de screening van binnenlandse transacties en tegenpartijen.
Hoe weet ik of mijn betaling bij de juiste begunstigde terechtkomt? Wanneer u een overschrijving invoert, krijgt u een melding of het rekeningnummer overeenstemt met de naam van de begunstigde. Als dat niet het geval is, kunt u best even de naam aanpassen. Het staat u vrij om de overschrijving uit te voeren zonder die bijkomende controle, op eigen verantwoordelijkheid. Lees voor meer informatie zeker ook de blog i.v.m. de verificatie van de naam van de begunstigde.
Waar vind ik mijn gebruikersidentificatie? In myCrelan vindt u de gebruikersidentificatie op het inlogscherm, net onder uw naam in de linkerkolom en als u ingelogd bent, wanneer u naar uw profiel gaat en kiest voor de optie ‘Beheer profiel’.In de Crelan Mobile-app vindt u uw gebruikersidentificatie door in te loggen en dan te navigeren naar het menu en op de optie ‘Uw profiel’ te klikken.
Hoe kan ik mijn persoonsgegevens updaten? U kunt uw persoonsgegevens zelf updaten via myCrelan. Log in en ga naar profiel aanpassen, klik dan op de optie ‘Beheer profiel’. Scroll naar beneden op de pagina en daar ziet u de mogelijkheid om uw eID in te lezen en zo uw persoonsgegevens te updaten.
Mijn kind wil zijn spaarrekening zelf zien/beheren, hoe regel ik dat? Dat kan, maar tot 18 jaar behoudt u als ouder het toezicht op de rekening. Indien de spaarrekening van het kind uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd is, kunt u die blokkering opheffen door aan uw Crelan-agent schriftelijk te laten weten dat uw kind de rekening(en) mag zien en/of beheren.
Uittreksels voor ex-AXA Bank-klanten: welke periode kan ik zelf raadplegen via de online banktoepassingen? Ex-AXA Bank-klanten kunnen online hun rekeninguittreksels raadplegen tot begin 2023. Indien u graag oudere uittreksels wilt raadplegen, kunt u een aanvraag indienen bij uw Crelan-agent (let op: dit is een betalende dienst).
Kan ik via myCrelan en/of Crelan Mobile zelf documenten ondertekenen? Bepaalde documenten kun u nu digitaal in beide bankapplicaties ondertekenen, via itsme®. Hiervoor moet u itsme® geïnstalleerd hebben op uw smartphone (liefst op dezelfde smartphone waarop u de Crelan Mobile-app hebt geïnstalleerd).
Kan ik online beleggingen aankopen? Momenteel is deze functionaliteit niet voorzien in onze online banktoepassingen.
Kan ik de berichten aangaande instantoverschrijvingen stopzetten? Voor iedere instantoverschrijving die u uitvoert in myCrelan of de Crelan Mobile-app zult u telkens een pushmelding en een bericht in uw digitale mailbox krijgen om te melden of de betaling al dan niet is overgemaakt op de rekening van de begunstigde. Voor geslaagde instantoverschrijvingen van minder dan 1.000 euro kunt u die pushmeldingen deactiveren in de instellingen van myCrelan of Crelan Mobile.
Wat is de standaardlimiet? De standaardlimiet voor een particuliere klant is 2.500 euro, voor een myCrelan Pro-gebruiker is dit 10.000 euro. Voor minderjarigen ligt de limiet op 0 euro.
Denkt u het slachtoffer te zijn van online fraude? Neem contact op met Crelan Fraudestop 24/7 via het telefoonnummer 02/555 92 00.Raadpleeg onze fraude FAQ 'Eerste hulp bij phishing en online fraude'.
Hoe kan ik mijn limiet verhogen? Via myCrelan (Beheer profiel –> Beheer limieten) of Crelan Mobile (Instellingen –> Limieten overschrijvingen) kunt u uw standaardlimiet verhogen tot 10.000 euro. Indien u een limiet wenst van meer dan 10.000 euro (met een maximum van 50.000 euro), kunt u die zelf instellen in de online banktoepassingen. Let wel: het gaat dan om een tijdelijke limiet. Voor een permanente limiet van hoger dan 10.000 euro of een tijdelijke limiet van meer dan 50.000 euro neemt u best contact op met uw Crelan-agent.
U hebt problemen bij het aanmelden? U kunt Customer Care bereiken via 02/558 78 88 (enkel voor vragen in verband met online bankieren, voor andere vragen kan u terecht bij uw Crelan-agent).
U hebt problemen bij het aanmelden? U kunt Customer Care bereiken via 02/558 78 88 (enkel voor vragen in verband met online bankieren, voor andere vragen kan u terecht bij uw Crelan-agent).
Denkt u het slachtoffer te zijn van online fraude? Neem contact op met Crelan Fraudestop 24/7 via het telefoonnummer 02/555 92 00.Raadpleeg onze fraude FAQ 'Eerste hulp bij phishing en online fraude'.