Hoe interessant is een tweedehandsauto écht?

De salonperiode speelt zich dit jaar bij de dealers af. Kortingen en voordeelpakketten bij de vleet. Is het op dit moment ook interessant om op de parking achter de showroom de collectie van tweedehandsauto’s uit te pluizen? Dat hangt ervan af hoe snel je een andere auto nodig hebt.

In de kledingsector noemen ze het ‘preloved’. Andere spreken van ‘vintage’ of gewoon ‘gebruikt’. Welke naam je er ook op plakt, de tweedehandseconomie zit overal in de lift. Dat is voor de automarkt, die vorig jaar een knalgroei doormaakte, niet anders. Al speelt hier niet zozeer een ecologisch bewustzijn dat aanstuurt op duurzaamheid door hergebruik, maar vooral een effect van vraag en aanbod.   

Dit is het verhaal van ‘de een zijn dood, is de ander zijn brood.’ Nam de markt voor nieuwe auto’s een diepe duik afgelopen jaar, dan schitterde die van tweedehandsauto’s als nooit tevoren. Ze zijn als communicerende vaten.

Vertraagde leveringen duwen tweedehandsauto’s omhoog

Dat de Belgische tweedehandsmarkt al twee boerenjaren achter de rug heeft, ligt aan de vertraagde leveringen van nieuwe auto’s door de chipcrisis. Automerken worstelen met de voorraad van elektronische halfgeleiders en dat zet een grote druk op hun fabrieken. Ze moeten noodgedwongen de productie van bepaalde modellen met weken of maanden uitstellen, of in het ergste geval zelfs staken. Koop je een nieuwe auto, dan is het nu vooral zaak om na te gaan hoelang het duurt om deze van de band te laten rollen. Schrik niet als dat zelfs tot een jaar kan duren, al is dat dan wel het ergste scenario.

In deze tijden is niets zeker

Een slimme configuratie verkort die wachttijd. Laat je een minder belangrijke optie vallen – zoals bijvoorbeeld een geheugenfunctie voor de stoelen of een automatische kofferklep… -, dan is de kans groot dat je auto vroeger wordt geleverd. Automerken hanteren uit noodzaak een lijst met prioritaire en secundaire opties waaraan ze hun halflege doos met chips besteden. Maar in deze tijden van just-in-time-aanvoer is niets zeker. Zelfs na het tekenen van de bestelbon duiken er mogelijks nog onverwachte flessenhalzen op in de productie.

Een tweedehandsauto is snel beschikbaar

Veel kopers hebben niet de luxe van tijd. Omdat ze hun auto voor beroepsdoeleinden gebruiken, of omdat ze door pech snel een andere nodig hebben. Zij hebben zich massaal tot de tweedehandsmarkt gewend, wat de grote populariteit ervan verklaart. Voor mensen die snel een nieuwe auto nodig hebben, is tweedehands momenteel een erg aantrekkelijke optie.

De prijzen van occasies zijn gevoelig opgedreven

Maar de aankoop van een tweedehandsauto verloopt helemaal anders dan het doorbladeren van een glimmende brochure of een flashy webpagina. In deze blog hebben we enkel handige tips and tricks in een checklist gebundeld. Daarmee ga je goed voorbereid te kust en te keur. Doe er je voordeel mee! 

Onderhandel de juiste prijs

Een beetje onderhandelaarstalent komt ook van pas. Want zoals bij alle populaire goederen is het minder makkelijk geworden om een buitenkansje te scoren. Samen met de lagere toevoer vanuit de leasemaatschappijen, die hun auto’s nu langer in dienst houden, heeft de chipschaarste de prijzen van occasies gevoelig opgedreven. Zoals we in het begin van deze blog al schreven: het is een zaak van meer vraag en een kleiner aanbod.

Ben je tot een goede overeenkomst gekomen? Weet dan dat we gunstige leningtarieven voor jou achter de hand houden. Ja, ook voor tweedehandsauto’s! Kom er alles over te weten op deze pagina, of neem contact op met een agent in jouw buurt.

Kredietvorm: lening op afbetaling voor de aankoop van een nieuwe wagen. Kredietgever: CrelanCo C.V., Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Brussel.
Let op, geld lenen kost ook geld

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.