Geld overschrijven? Voortaan automatische check op overeenkomst naam en rekeningnummer

4 minuten leestijd

Wanneer u een overschrijving ingeeft in de digitale kanalen van uw bank, krijgt u voortaan een waarschuwing wanneer het rekeningnummer niet overeenstemt met de naam van het bedrijf of de persoon aan wie u het geld overmaakt. De invoering van deze ‘verificatie van de naam van de begunstigde’ kadert in een Europese verordening die sinds begin oktober van kracht is en die onder meer bepaalt dat u vanaf alle betaalrekeningen instantoverschrijvingen moet kunnen uitvoeren. Deze IBAN-naamcheck moet zorgen voor meer zekerheid dat de betaling bij de juiste begunstigde terechtkomt.

Het doel: minder fouten en minder factuurfraude

De verplichte check of de naam en het rekeningnummer overeenkomen moet ertoe leiden dat er bij overschrijvingen minder fouten worden gemaakt en dat minder mensen het slachtoffer worden van factuurfraude. In 2024 werd er immers voor ruim 3,5 miljoen euro schade gerapporteerd door valse facturen, dit jaar zijn we op weg om dat bedrag minstens te evenaren.

Of de controle impact heeft? Dat bewijzen alvast de cijfers in Nederland, waar de IBAN-naamcontrole al eerder werd ingevoerd. Als gevolg van de controle daalde het aantal fraudegevallen met overschrijvingen met 81% en waren er 67% minder verkeerd overgemaakte bedragen na een foutief ingegeven overschrijving.

Hoe werkt de controle op de naam van de begunstigde en wat bij een afwijking?

Bij het ingeven van een overschrijvingsopdracht checkt uw bank bij de bank van de begunstigde of het IBAN-rekeningnummer overeenstemt met de naam van de begunstigde. Onmiddellijk na de controle krijgt u een melding, zodat u al weet of de naam wel of niet bij het rekeningnummer hoort voordat u de transactie valideert.

Voor deze controle hoeft u als klant niets te doen, de check gebeurt automatisch.
U krijgt m.a.w. altijd een melding, u kunt ze ook niet uitschakelen.

Deze controle wordt ook gedaan:

  • bij een overschrijving waarbij gestart wordt vanuit een overschrijving uit het verleden,
  • bij de invoering van een nieuwe bestendige opdracht of de wijziging van een bestaande bestendige opdracht,
  • bij een nieuwe begunstigde,
  • en wanneer u een reeds opgeslagen begunstigde gebruikt. Zo is het dus best mogelijk dat u vroeger geen melding kreeg bij gebruik van een opgeslagen begunstigde, en nu wel.

Alle overschrijvingen in euro naar rekeningen bij banken in de eurozone worden gecheckt, zowel overschrijvingen via de Crelan Mobile-app of myCrelan als die aan het loket.

De verificatie van de naam van de begunstigde gebeurt niet:

  • bij overschrijvingen in vreemde munten,
  • op kaartbetalingen bij handelaars,
  • voor betalingen waarvoor u zelf niet de gegevens van de begunstigde invoert (denk aan Payconiq of WERO),
  • op domiciliëringen, waar u aan bedrijven of particulieren toestemming geeft om uw rekening voor een vast of variabel bedrag te debiteren,
  • op bestaande doorlopende betaalopdrachten,
  • voor overschrijvingen tussen eigen rekeningen.

U blijft de eindverantwoordelijke voor de verrichtingen die u uitvoert; u beslist bij een afwijking m.a.w. zelf of u een overschrijving al dan niet laat doorgaan. 

In zo’n geval is het wel verstandig om altijd de gegevens van de begunstigde te controleren en die desgevallend te contacteren. Dankzij de check kunt u overschrijvingen naar een verkeerde begunstigde - of erger nog - factuurfraude voorkomen.

Nuttige tips

  • Voer de voornaam en naam van de begunstigde altijd volledig en correct in, anders krijgt u een melding.
  • Negeer nooit een melding: controleer bij een afwijking altijd de betaalgegevens en neem indien nodig contact op met de begunstigde. Het kan zijn dat de factuur is vervalst.
  • Werk na een melding ook steeds de lijst van uw begunstigden bij, zelfs al gaat het om een begunstigde die u goed kent en vertrouwt. Anders krijgt u bij latere overschrijvingen naar de begunstigde in kwestie telkens opnieuw een melding. Wanneer u bijvoorbeeld geld overschrijft naar uw vader, met als begunstigde ‘papa’, dan krijgt u keer op keer een melding, tot u als begunstigde de naam en voornaam van uw vader opgeeft.

In het begin zal een melding bij een niet volledig correcte of onjuiste naam wel even wennen zijn. Als u de bovenstaande tips consequent toepast, beperkt u na verloop van tijd het aandeel van verificaties die geen overeenkomst opleveren tot de echte fraudegevallen. En daar kunt u alleen maar baat bij hebben, toch?

Welk meldingen kunt u krijgen bij overschrijvingen na de check op naam en rekeningnummer?

Aangezien alle banken in de EU verplicht zijn om de overeenkomst van naam en rekeningnummer te verifiëren, krijgt u als klant steeds één van de volgende meldingen te zien: 

  • De ingevulde naam komt volledig overeen met de naam van de begunstigde.
  • De ingevulde naam komt bijna overeen met de naam van de begunstigde: u hebt een tikfout gemaakt of er is een klein verschil. U krijgt in dat geval een suggestie voor de juiste naam van de begunstigde.
  • De ingevulde naam komt helemaal niet overeen met de naam van de begunstigde. Als u dan toch doorgaat met de overschrijving zonder controle, dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde of bij fraudeurs terechtkomen.
  • Het kan ook voorkomen dat de verificatie niet mogelijk is omwille van een technische storing. Uw bank zal u dat dan ook laten weten.

Het resultaat van de verificatie van de begunstigde krijgt u in Crelan Mobile of myCrelan te zien in de vorm van een icoontje:

  • groen wanneer de naam en het rekeningnummer overeenstemmen,
  • oranje wanneer ze bijna overeenstemmen,
  • grijs bij technische storing,
  • rood wanneer de ingevulde naam niet hoort bij het rekeningnummer.

Welke gevolgen heeft de invoering van deze controle op ondernemingen?

De invoering van de ‘verificatie van de naam van de begunstigde’ heeft heel wat impact op bedrijven en rechtspersonen in het algemeen. Zij innen immers hun facturen voor het merendeel via overschrijvingen.

Heel wat ondernemingen en rechtspersonen staan bij de bank echter geregistreerd onder een andere naam dan de commerciële naam die ze gebruiken in hun klantencommunicatie. Zij zullen dus een inspanning moeten doen om op facturen hun benaming correct te vermelden en te verifiëren welke benaming er gebruikt wordt voor hun bankrekeningen. 

Om afwijkingen bij overschrijvingen zoveel mogelijk te voorkomen, kunnen zij daarom best hun wettelijke benamingen, handelsnamen en/of afkortingen registreren bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, via hun ondernemingsloket. 

Nog vragen over de verificatie van de naam van de begunstigde?

Het antwoord vindt u in de FAQ van Febefin.
Voor meer informatie kunt u ook steeds de website van Febelfin raadplegen.

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.