Online shoppen? Met deze 5 tips hou je het veilig

3 minuten leestijd

Kerst en Nieuwjaar komen er weer aan, dus dat betekent ook: cadeautjestijd! Koop jij je eindejaarsgeschenken online? Dan hebben we enkele tips voor jou. Want hoe betaal je al die spullen op een veilige manier? En wat moet je doen als er toch iets misloopt?

Dat online shoppen zo populair is, hoeft niet te verbazen. Je hoeft de deur niet uit en kunt met een paar muisklikken het hele aanbod vergelijken. Bovendien heb je volgens de wet 14 dagen de tijd om je online aankopen terug te sturen als ze niet bevallen, zonder opgave van reden of annuleringskosten — dat noemen we het verzakingsrecht. Je merkt: online shoppen is handig, en over het algemeen ook zeer veilig, als je enkele basisregels in acht neemt.

Online shoppen? 5 tips:

  1. Vermijd openbare wifi-netwerken: die zijn vaak minder goed beveiligd. Gebruik liever je beveiligd thuisnetwerk of de mobiele data van je smartphone om financiële zaken te regelen. Gebruik ook zeker een virusscan op je computer.
  2. Controleer of de website van de verkoper begint met ‘https’: De ‘s’ achter http staat voor ‘secure’. Dat wil zeggen dat het dataverkeer met de website versleuteld is en dat uw financiële gegevens op een veilige manier worden uitgewisseld.
  3. Controleer of de verkoper betrouwbaar is: check of de website een kwaliteitslabel heeft en of de verkoper duidelijke informatie geeft over verzending, terugname, contactgegevens en vestigingsplaats. Hebt u nog niet eerder bij de verkoper gekocht, googel dan eerst reviews van andere kopers.
  4. Spring zorgvuldig om met uw kaartgegevens: deel uw pincode nooit met iemand. Geef het nummer van uw kaart, de verifcatiecode en de vervaldatum enkel in een beveiligde betaalomgeving.
  5. Controleer uw betalingen in myCrelan of Crelan Mobile: via ‘Rekeningen & kaarten’ kunt u uw lopende betalingen met kredietkaart opvolgen, ook als u de maandelijkse uitgavenstaat nog niet ontvangen hebt.

Nu, wat als het toch eens een keertje misloopt tijdens het online shoppen? Er zijn een aantal voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen, zoals je online aankopen betalen met een kredietkaart. Als ultieme redmiddel kun je ook een klacht indienen via de bevoegde instanties. We zetten hieronder 4 mogelijke scenario’s op een rijtje in onze ‘eerste hulp bij online shoppen’.

Pakje niet geleverd of beschadigd?

Je kunt jezelf hiertegen beschermen door je online aankopen af te rekenen met je kredietkaart, waarin vaak een aantal verzekeringen inbegrepen zijn. Met de Visa Classic-kaart van Crelan zijn je aankopen vanaf 50 euro verzekerd tegen niet-levering of het niet volledig intact aankomen.

Probleem met de betaling?

Je kunt je aankoop betwisten via Worldline, dat het elektronisch betaalverkeer in Europa regelt. En ook hier ben je weer beschermd door je aankoop te betalen met je Visa Classic-kaart van Crelan, want zo geniet je van de verzekering ‘nulaansprakelijkheid’.

Extra tip: voor wie vaak reizen boekt is de Visa Gold-kaart van Crelan het ideale betaalmiddel. Die bevat alle voordelen van de Visa Classic-kaart, plus een aantal extra’s, zoals een reisannulatieverzekering en reisbijstand.

Bemiddeling nodig of slachtoffer van bedrog?

Als er een probleem is met een online aankoop die je bij een Europese webshop hebt gedaan, kun je de Onlinegeschillenbeslechting van de Europese Commissie inschakelen.

Wie slachtoffer werd van bedrog, kan de feiten melden bij de Economische Inspectie van op de FOD Economie. Zo help je voorkomen dat anderen in dezelfde val lopen.

Opgelet met phishing

Nu online shoppen populairder is dan ooit, worden er ook steeds meer gevallen van phishing gemeld. Dat is een vorm van online oplichting waarbij fraudeurs hengelen naar je persoonlijke bankgegevens. Meer over phishing en hoe je je ertegen kunt beschermen, lees je hier.

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.