Veilig online bankieren

Ga veilig online

Om veilig te bankieren via internet moet u beschikken over een computer, smartphone of tablet met recente software (operating systeem, firewall, antivirusprogramma,  internetbrowser) en van een beveiligde internetverbinding.

Wilt u met uw smartphone bankieren en is er geen veilige WiFI-verbinding beschikbaar, werk dan bij voorkeur via het mobiele datanetwerk.

Herken veilige websites

Een beveiligde website herkent u als volgt:

  • Het webadres begint met “https”. De “s” staat voor “secure” en wil zeggen dat de gegevens versleuteld worden.
  • Het webadres wordt aangevuld met het symbool van een hangslot of sleuteltje.

Opgelet voor phishing: geef nooit uw geheime codes

Wees op uw hoede voor phishingmails. In deze mails doen fraudeurs zich voor als webshop, bank of overheidsinstelling. Zo proberen ze vertrouwelijke kaart- of aanloggegevens of uw pincode te pakken te krijgen. Deze verdachte mails zien er geloofwaardig en professioneel uit, maar zijn altijd vals.

U herkent een phishingmail aan:

  • het e-mailadres van de afzender
  • de onpersoonlijke aanspreking
  • het dwingende karakter, bijvoorbeeld door te dreigen met kosten of een blokkering
  • de link naar een website waarin u codes moet opgeven

Soms proberen criminelen u ook via de telefoon uw geheime codes te ontfutselen onder het voorwendsel van informaticaproblemen. Beëindig het telefoongesprek van zodra u onraad ruikt.

Crelan zal nooit naar uw persoonlijke toegangscodes vragen. Geef uw toegangscodes enkel binnen de beveiligde homebankingsessie die u zelf hebt opgestart.

In het filmpje op deze pagina leggen we uit hoe u fraudeurs geen kans geeft.

Uw digipass is strikt persoonlijk

Om veilig online te bankieren maakt u gebruik van de Crelan digipass. De digipass is een apparaatje dat unieke eenmalige codes genereert. De digipass is strikt persoonlijk.

Voordat u gebruik kunt maken van uw digipass, moet u er eerst een door uzelf gekozen geheime code op intoetsen. Om u aan te melden of om een transactie goed te keuren, volgt u gewoon de instructies op het scherm.

Wat te doen bij onregelmatigheden?

Indien u onregelmatigheden vaststelt bij het online bankieren, stop en neem onmiddellijk contact op met de service desk van Crelan op het nummer 02 558 78 88, of via een e-mail aan mycrelan@crelan.be.

Blokkeer in noodgevallen zelf uw abonnement door 3 keer een foute aanlogcode in te geven.

Indien u een verdachte mail ontvangt, verwijder die dan onmiddellijk. Klik niet op links en open geen bijlages als u de afzender niet vertrouwt. U mag de mail wel doorsturen naar phishing@crelan.be.

Geen financiële tussenkomst

De media en de bankenvereniging Febelfin waarschuwen regelmatig voor het gevaar van zogenaamde ‘phishingmails’. Op onze website vindt u bovendien heel wat tips over veilig online bankieren.

Als u zou ingaan op een phishingmail, een sms, een telefoontje, een WhatsApp-bericht,… en een met uw digipass berekende geheime code zou doorgeven, dan dient u te begrijpen dat Crelan het verlies niet kan compenseren dat u daarbij oploopt. Wees dus altijd alert.

  • Card Stop

    Als u een vermoeden hebt dat de gegevens van uw bankkaart of Visa-kaart gekend zijn door derden, laat dan uw kaart blokkeren via Card Stop op het nummer 070 344 344. Card Stop is 7 dagen op 7, 24 uur per dag bereikbaar. Card stop vraagt steeds naar uw rekeningnummer. Hou uw rekeningnummer bij de hand wanneer u naar Card Stop belt.