Op reis naar Italië met een elektrische auto: hemel of hel?

Moet je om Europa te doorkruisen met een elektrische auto (met een bereik van ‘maar’ 400 km) een ware avonturier zijn? Of valt dat wel mee? We peilden naar de ervaringen van het Antwerpse koppel Erika (48) en Sam (45). Zij reden deze zomer naar Umbrië, en – spoiler – ze zijn ook weer thuis geraakt.

Is een elektrische auto een bewuste keuze?

Sam: “Ja, al staan wij niet op de barricades. We weten dat de batterij van een elektrische auto of electric vehicle (EV) niet zonder zonde is. Maar vanuit een ruimer perspectief lijkt het switchen van fossiele naar hernieuwbare energie ons de enige zinnige weg.”

Erika: “En of dat dan uiteindelijk elektriciteit, waterstof of limonade wordt, voor ons is cynisme geen reden om vandaag niét elektrisch te rijden.”

Jullie reden deze zomer met de elektrische auto naar Italië. Grondig voorbereid, waarschijnlijk? 

Erika (lacht): “Dat was het plan. We gingen vooraf uitrekenen waar en hoelang we zouden laden, waar de kans op aanschuiven klein was, welke laadpalen het snelst en voordeligst enzovoort.”

Erika: Als wij met een elektrische auto naar Italië kunnen (en terug!), dan lukt het iedereen.

Sam: “Het komt erop neer dat we los in een zwart weekend vertrokken, met niet meer voorbereiding dan enkele courante laadpasjes en Google Maps. Verschillende laadpassen is sowieso een goed idee, ook binnen België. Sommige palen zijn wispelturig in welke kaarten ze aanvaarden. Met Plugsurfing en Shell Recharge (vroeger NewMotion) kwamen wij alvast heel ver.”

Erika: “De Tesla-app is ook geweldig. Wij hebben een Polestar, maar Elon Musk is zo attent om ook andere merken toe te laten op hun ultrasnelle netwerk, via de app. Op een halfuur ga je van 20% naar 80%, en dan vertrek je. Vanaf 80% daalt de laadsnelheid fors, bij elke lader trouwens. Dat is geen complot of pesterij, maar gewoon fysica.”

Sam: “Wat we niet verwacht hadden, is dat we zelfs in het drukste weekend van de zomer nergens moesten aanschuiven. Dat was onze grootste vrees. Niet dat we geen palen zouden vinden, maar dat er wachtrijen zouden staan. De enige plek waar we wél file hadden, was aan die onverzettelijke Gotthard-tunnel. Samen met alle benzine- en dieselwagens.”

Sam: Nergens was er een wachtrij. Het laden zelf duurt natuurlijk even, maar je hoeft er niet bij te blijven staan.

Erika: “Het laden vraagt tijd, natuurlijk, ook zonder aanschuiven. Je moet het anders benaderen: de autorit wordt deel van je vakantie. Voor veel mensen is ‘eindelijk dat boek lezen’ de ultieme ontspanning. Wel, je kan ook lezen terwijl de auto oplaadt. Of een wandelingetje maken. Maar toegegeven: dat lukt beter zonder kinderen erbij. Dat is volgens mij dan ook zowat de enige oorzaak die een autoreis met een EV kan bemoeilijken. Jongeren vinden een halfuur lezen op een parking in de bergen meestal minder idyllisch dan oude mensen als wij.”

Sam: “Anderzijds zijn hun tablets nergens zo snel opgeladen als in een EV. En veel elektrische auto’s hebben eigen internet aan boord (zonder extra kost). Tijdens het laden Netflix of YouTube kijken op de middenconsole, en de tijd vliegt. Maar het klopt, kleine kinderen zouden het minder evident maken. Zo hebben wij de heenreis opgesplitst en overnacht in Basel, Zwitserland. Met kinderen is zo’n tussenstop al snel een logistieke uitdaging. In die zin hebben wij het geluk dat onze pubers 1) niet meer mee willen met ons, en 2) ze het ook niet erg vinden als we een nachtje langer wegblijven (lacht).”

Sam: Met kinderen is élke autoreis uitdagender. Al helpt het dat veel EV’s eigen internet hebben en YouTube kunnen streamen.

Hoe erg is de laadstress onderweg?

Sam: “Ook dat hoort bij het ‘anders denken’. Niet meer rijden tot het lichtje brandt en dan voltanken. Eerder zoals met je gsm: je wacht ook niet tot je op 1% staat en je laadt ook niet per se tot 100%. Als je niet te ver onder 20% zakt, is er van stress weinig sprake. Er zijn véél snelladers in Europa. Frankrijk, Italië, geen enkel probleem, maar Zwitserland is kampioen: daar passeer je elke 5 km een laadstation, zo voelt het.”

Erika: “Eigenlijk is België nog het minst voorzien. Aan onze tankstations staat meestal ook niet vooraf aangeduid of er EV-laders zijn. In het buitenland wel. Het is dan de vraag – in ‘overleg’ met de gps – of je hier al laadt of nog wat verder bolt.”

Moest je vaak omrijden om een lader te vinden?

Erika: “Dat leer je snel. De gps doet een voorstel voor je volgende laadstop, maar je checkt best even waar dat is. Meestal een snellader langs de snelweg. Maar soms ook bij een autogarage op tien minuten van een afrit. Met wat pech staat die lader achter een gesloten hek. Met wat geluk is het er eentje met een gezellig restaurant aan de overkant. Snelwegladers zijn dus de veiligere keuze, maar niet altijd de goedkoopste. Al blijft laden ook dan een pak voordeliger dan rijden op benzine of diesel.”

Een elektrische auto is vaak erg krachtig en snel. Hoe groot is de invloed van je rijstijl op je verbruik?

Sam: “Enorm. Het is een misverstand dat filerijden stress veroorzaakt bij EV-rijders. Dan verbruik je bijna niets. En het herhaaldelijke afremmen laadt je batterij weer op. Toen we de Zwitserse bergen uitreden, zag ik tijdens de kilometerslange afdaling de batterij van 47% naar 49% klimmen. We moesten die bergen natuurlijk eerst óp, we know. Maar het is een geestig idee dat de bergen je als het ware betalen om op te hoepelen. Je kan ze geen ongelijk geven.”

Erika: Op veel plaatsen mag je toch maar 110 km/u, en laat dat nu net de zuinigste snelheid zijn voor een elektrische auto.

Erika: “Snel rijden en snel optrekken verbruikt veel. Ergens rond de 115 km/u rij je het zuinigst. Je kan dat traag vinden, of je kiest ervoor om meer van het landschap te genieten. Op Europese snelwegen mag je trouwens vaak maar 110. De vierhonderd paarden onder onze motorkap hebben we dus ook wat vakantie gegund. Rustig rijden brengt je het verst.”

Zijn er ook uitgesproken mooie kanten aan een autoreis met een elektrische auto?

Sam: “Het is niet zo dat EV-rijders elkaar knuffelen aan elk laadstation. Maar als een lader koppig doet of je kaart werkt niet, voel je wel meteen de bereidheid om mee na te denken over een oplossing.”

Erika: “Een uitgesproken EV-gelukje hadden we toen we gingen eten in een restaurant nabij Perugia. Een afgelegen plek, maar tot onze verrassing met een laadpaal op de parking. Gratis voor klanten. We vertrokken dus niet enkel met een heerlijk gevulde maag, maar ook met een gratis volle batterij. Kun je je voorstellen dat je een parking vindt, waar je gratis benzine mag tanken? Dáár zou je pas moeten aanschuiven.”

Reizen met een elektrische auto? Interessant, maar hoeveel kost dat nu écht? Ontdek hier het prijskaartje van laden met je elektrische auto.

Ben je op zoek naar een autolening voor je (eerste) elektrische auto? Een Crelan-agent helpt je graag op weg! Vind hier je dichtstbijzijnde kantoor. Wist je dat onze autolening werd verkozen tot ‘Beste van de Test’ door Test Aankoop?*

* Let op, geld lenen kost ook geld.

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.