Betalen
Zichtrekeningen
Kredietkaarten
Online bankieren
Onder nul gaan
Veilig bankieren
Lenen
Woning
Mobiliteit
Andere doelen
Sparen en beleggen
Sparen
Beleggen
Fiscaal sparen
Verzekeren
Gezin
Steeds meer Belgen trekken met hun elektrische auto naar het buitenland voor een deugddoende vakantie. Met een flinke portie oplaadstress voor u op uw bestemming geraakt: wachtrijen aan de laadpalen of omwegen om te kunnen laden ... Maar klopt dat beeld nog wel? We spraken met Erika (48) en Sam (45), die naar Umbrië trokken, en met Cécile (30), die deze zomer haar familie bezocht in Bordeaux. Hun verhalen tonen: elektrisch reizen is geen uitdaging meer, maar een andere manier van rijden.
Wagen: Polestar 2
Sam: “Ja, al staan wij niet op de barricades. We weten dat de batterij van een elektrische auto of electric vehicle (EV) niet zonder zonde is. Maar vanuit een ruimer perspectief lijkt het switchen van fossiele naar hernieuwbare energie ons de enige zinnige weg.”
Erika (lacht): “Dat was het plan. We gingen vooraf uitrekenen waar en hoelang we zouden laden, waar de kans op aanschuiven klein was, welke laadpalen het snelst en voordeligst enzovoort.”
Sam: “Verschillende laadpassen is sowieso een goed idee, ook binnen België. Sommige palen zijn wispelturig in welke kaarten ze aanvaarden. Met Plugsurfing en Shell Recharge (vroeger NewMotion) kwamen wij alvast heel ver.”
Sam: “Eerlijk? Nee. We hadden niet verwacht dat we bijna nergens moesten aanschuiven. ”
Erika: “Eigenlijk is laden gewoon een deel van de reis. Het vraagt wat meer tijd, maar dat maakt de rit net relaxter. Even een koffie, een boek, een wandeling — het hoort erbij.”
Sam: “Ook dat hoort bij het ‘anders denken’. Niet meer rijden tot het lichtje brandt en dan voltanken. Als je niet te ver onder 20% zakt, is er van stress weinig sprake. Er zijn véél snelladers in Europa. Frankrijk, Italië, geen enkel probleem, maar Zwitserland is kampioen: daar passeer je elke 5 of 10 km een laadstation, zo voelt het.”
Erika: “Eigenlijk is België nog het minst voorzien. Aan onze tankstations staat meestal ook niet vooraf aangeduid of er EV-laders zijn. In het buitenland wel.”
Erika: “Dat viel goed mee. De gps doet een voorstel voor je volgende laadstop, maar je checkt best even waar dat is. Meestal gaat het om een snellader langs de snelweg. Maar soms ook bij een autogarage op tien minuten van een afrit. Snelwegladers zijn de veiligere keuze, maar niet altijd de goedkoopste. Al blijft laden ook dan een pak voordeliger dan rijden op benzine of diesel.”
Sam: “Enorm. Het is een misverstand dat filerijden stress veroorzaakt bij EV-rijders. Dan verbruik je bijna niets. En het herhaaldelijke afremmen laadt je batterij weer op.
Ook toen we de Zwitserse bergen uitreden, zag ik tijdens de kilometerslange afdaling de batterij van 47% naar 49% klimmen. Het is een geestig idee dat de bergen je als het ware betalen om op te hoepelen.”
Erika: “Snel rijden en snel optrekken verbruikt veel. Ergens rond de 115 km/u. rij je het zuinigst. Je kan dat traag vinden, of je kiest ervoor om meer van het landschap te genieten. Op Europese snelwegen mag je trouwens vaak maar 110.”
Wagen: Hyundai Kona Electric
Cécile: “Ja, toch wel. Ik wilde iets duurzaams, maar ook iets dat gewoon praktisch is. De Hyundai Kona Electric paste perfect bij wat ik zocht: compact, zuinig en met genoeg bereik voor mijn dagelijkse ritten. Deze zomer dacht ik: waarom hem niet eens écht testen? Dus ben ik ermee naar mijn familie in Bordeaux gereden. Spannend, maar eigenlijk ging het verrassend goed.”
Cécile: “Ik hou wel van een plan (lacht). Ik heb vooraf bekeken waar ik onderweg snelladers in Frankrijk kon vinden via Chargemap en de app van Ionity. Die tonen niet alleen waar laadpalen staan, maar ook of ze vrij of bezet zijn. Ik heb één laadpas die overal werkte – de Shell Recharge-pas – en voor de zekerheid een creditcard gekoppeld aan de Ionity-app. In Frankrijk kun je op veel plaatsen gewoon met bankkaart of smartphone betalen, wat handig is voor wie niet met meerdere passen wil rondrijden.”
Cécile: “Helemaal niet. En dat terwijl ik vertrok in het zwarte weekend van juli. Frankrijk is uitstekend uitgerust: bijna elk tankstation langs de grote snelwegen heeft nu meerdere snelladers. De meeste stops duurden 25 à 30 minuten – net genoeg tijd om de benen te strekken, een koffie te halen of wat berichten te lezen. Sinds ik elektrisch rijd, zie ik laden niet meer als tijdverlies, maar als een pauze die je toch nodig hebt.”
Cécile: “De eerste uren? Best wel aanwezig (lacht). Je kijkt constant naar het batterijniveau en je ziet elk procentje dalen. Maar na een paar stops viel die stress helemaal weg. Met de juiste apps kun je je route perfect plannen, en je ziet meteen waar vrije laadpalen zijn. Bovendien is er onderweg echt een soort EV-community. Eén laadpaal wou mijn kaart niet lezen, maar nog voor ik iets kon doen, kwam een andere bestuurder helpen. Een onverwacht warme kant van elektrisch rijden.”
Cécile: “Slechts één keer. Een Ionity-station was buiten dienst, maar mijn navigatie stelde meteen een alternatief vijf kilometer verder voor. De meeste Franse snelwegen hebben zowat om de 40 kilometer laadmogelijkheden. In kleinere dorpen is het wat zoeken, maar ook daar vind je vaak publieke palen aan gemeentehuizen of supermarkten. Ik had eigenlijk geen moment het gevoel dat ik het risico liep om stil te vallen.”
Cécile: “Ik had dat onderschat. De manier waarop je rijdt bepaalt echt hoe ver je geraakt. De eerste dag was ik wat ongeduldig, met veel inhalen, en zag ik mijn autonomie sneller dalen. Daarna ben ik gewoon rustiger gaan rijden. Door iets trager op te trekken en regeneratief te remmen haalde ik makkelijk 40 kilometer extra bereik.
Elektrisch rijden stopt al lang niet meer aan de grens. De tijd dat u met laadstress of een stapel laadpassen op vakantie vertrok, ligt achter ons. In heel Europa groeit het netwerk van laadpalen en snelladers elke maand, en dankzij slimme apps en laadpassen vindt u moeiteloos een vrije plek om te laden.
Wie vandaag met een elektrische auto naar het buitenland rijdt, ondervindt dat het eigenlijk vanzelf gaat: even plannen, onderweg laden en weer verder. Laden wordt geen hinder, maar gewoon een pauze om de benen te strekken, een koffie te drinken of even te genieten van de omgeving.
Kortom: elektrisch laden in het buitenland is geen uitdaging meer, maar een ander ritme van reizen – rustiger, bewuster en verrassend zorgeloos.
Bent u op zoek naar een autolening voor uw (eerste) elektrische auto? Een Crelan-agent helpt u graag op weg!
De autolening is een consumentenkrediet in de vorm van een lening op afbetaling onderworpen aan Boek VII van het Wetboek van economisch recht.De kredietgever kan u pas een lening op afbetaling toekennen nadat die uw kredietaanvraag heeft onderzocht en goedgekeurd.Kredietgever: Crelan nv | Sylvain Dupuislaan 251, 1070 AnderlechtTel.: 02/558.71.11 | www.crelan.be | BIC: NICA BE BB | IBAN: BE20 1039 9997 1856KBO nr.: BTW BE 0205 764 318 - RPR Brussel.
Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.