Opgelet voor phishing via bankkaartfraude

phishing 02

Hoe werkt phishing via bankkaartfraude?

Via mail, per brief, sms of telefoon geven oplichters zich uit voor je bank. Ze vragen je (dikwijls via een invulformulier) om je codes of bankkaart op te sturen naar een bepaald adres, omdat ze zogezegd vervangen moet worden. Zo krijgen ze toegang tot je rekening.

Fraudeurs raden aan om de kaart voor het opsturen doormidden te knippen, ze proberen zo vertrouwen te winnen. Je bankkaart is echter pas onbruikbaar als de betaalchip beschadigd is. Dat is het kopergoudkleurige vakje op de kaart.

Crelan zal je nooit vragen om je codes of bankkaart op te sturen. Hou je bankkaart te allen tijde bij jou en hou je pincode(s) geheim.

Tips om jezelf te wapenen

  1. Geloof niet zomaar elke mail, sms of brief die zogezegd van je bank komt. Bekijk de inhoud van elk bericht kritisch. Phishingberichten bevatten vaak een smoes om persoonlijke gegevens te ontfutselen.
     
  2. Stuur je bankkaart nooit op met de post.
     
  3. Deel je codes nooit met iemand anders. Crelan zal je nooit via mail, sms of andere weg om je pincode of wachtwoord vragen. Kies een sterk paswoord en hou het te allen tijde geheim.
     
  4. Als je bankkaart niet meer in gebruik is, knip dan de chip doormidden. Enkel dan kan je kaart door niemand misbruikt worden.
     
  5. Stuur verdachte berichten door naar verdacht@safeonweb.be en naar je Crelan-agent alvorens ze te vernietigen. Zo help je om de pogingen tot phishing van cybercriminelen in kaart te brengen.