Wordt de elektrische auto straks een thuisbatterij op vier wielen?

3 minuten leestijd

Wist je dat je kunt koken met een elektrische wagen? En dan bedoelen we niet op de motorkap, maar met de elektriciteit van de autobatterij. En da’s nog niet alles. Want met diezelfde batterij kun je stroompannes opvangen, zonnestroom opslaan en zelfs geld verdienen aan goedkoop opgeslagen elektriciteit.

De auto als mobiele thuisbatterij. Het lijkt misschien nog toekomstmuziek, maar veel automerken zijn druk in de weer om het op korte termijn mogelijk te maken. Dat hoeft niet te verbazen als je deze frappante statistiek erbij neemt: ons Belgisch wagenpark staat voor meer dan 90 procent van de tijd stil. Dat biedt een enorm potentieel dat we maar beter nuttig kunnen gebruiken.

Voorwaarde is dan wel dat je wagen ‘bidirectioneel’ kan laden. Dat wil zeggen dat het laadmechanisme in twee richtingen werkt: je wagen kan niet alleen stroom van het elektriciteitsnetwerk halen, maar op andere momenten die stroom ook weer afgeven, bijvoorbeeld wanneer je die nodig hebt om te koken. De auto is dan een handige schakel in het energienetwerk van je woning, wat vooral interessant is in combinatie met zonnepanelen. Het principe is hetzelfde als dat van een thuisbatterij.

Slim energiemanagement

De mogelijkheden van een rijdende powerbank zijn legio: je kan verbruikspieken aftoppen, volledige stroompannes voor meerdere dagen opvangen, andere verbruikers zoals de koelkast of het fornuis voeden of gewoon aan slim energiemanagement doen. Zo kan de auto de gratis stroom van je zonnepanelen aftappen en deze ‘s avonds weer afgeven als de zon onder is. Da’s inderdaad slim.

Met één batterijlading kan je in
theorie een werkweek verder

Of een elektrische auto ook krachtig genoeg is om een huis voor langere tijd met stroom te bevoorraden? Het is makkelijker dan je zou denken. Een elektrische auto beschikt algauw over een capaciteit van 50 kilowattuur, vaak zelfs meer, terwijl een gemiddeld huishouden in België ongeveer 9,5 kilowattuur per dag nodig heeft. In dat geval kan je een werkweek verder met één batterijlading van je auto zonder dat die tussentijds wordt bijgeladen. Die marge is ook in omgekeerde zin handig. Zo val je niet meteen zonder rijbereik als je de auto het huishouden laat doen...

Wisselen van stroom

Helaas volstaat het niet om de auto in het stopcontact van je garage te pluggen en vervolgens achterover te leunen. Bidirectioneel laden vraagt om een speciale wallbox met omvormer. Dat zit zo: de batterij van een auto werkt op gelijkstroom, maar een huis heeft wisselstroom nodig.

Zulke wallboxen kunnen ook de laadtijd regelen en rekening houden met piekuurtarieven dankzij dataconnectie. Want als je ze niet meteen zelf gebruikt, kan je de overtollige of goedkoop geladen stroom ook overhevelen naar het net en daar een zaakje mee doen. Dat is een kwestie van timing.

Weinig modellen

De auto laten dubbelen als thuisbatterij is een veelbelovende puzzelstukje in ons streven naar meer energie-onafhankelijkheid. Voorlopig zijn er echter nog maar een paar automerken die de technologie al aanbieden. In 2023 moet daar verandering in komen, want dan hebben verschillende grote autofabrikanten bidirectioneel laden op de agenda gezet.

Verschillende grote autofabrikanten hebben de technologie
voor 2023 op de planning gezet

Het klinkt goed: koken, strijken en wassen met de batterij van je auto, maar zonder nadelen is deze oplossing ook weer niet. Het duurt best lang om met de energie van zonnepanelen het batterijpack van een auto op te laden. De aanschafkost van een elektrische auto blijft duur, en ook het prijskaartje van een intelligente wallbox is niet mals. Deze kost voorlopig nog minstens 5.000 euro, zonder installatiekosten. Een andere horde is dat wie élke dag de auto nodig heeft deze flexibele oplossing minder makkelijk kan benutten. Net zomin als wie een rijwoning heeft, want daar blijft een laadbox installeren ingewikkeld.

Meer weten? Ga gerust eens langs bij een Crelan-agent in de buurt voor een simulatie van een voordelige autolening. Voor nieuwe elektrische wagens geldt een gunstiger tarief.

Kredietvorm: lening op afbetaling voor de aankoop van een nieuwe wagen.
Kredietgever: CrelanCo C.V., Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Brussel.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Disclaimer: De informatie uit deze publicatie vormt een algemene toelichting bij de financiële actualiteit en mag niet worden beschouwd als een concreet advies of aanbeveling met betrekking tot financiële producten.